A városkártya közpolitikai előnyeiről

2008.07.29. 00:01 intelligensvaros

Az információs társadalom létezése kétségtelenül összetett kihívást jelent a városvezetésnek, ám az e-politika eszközeinek kiépítése után valójában megkönnyíti a politika feladatait, hiszen új, naprakész adatokhoz, információkhoz jut olyan területeken, ahol eddig csak tapogatózott. A kártya által generált adatok által lényegesen jobban és hamarabb láthatod a döntések, befektetések, kommunikációra költött közpénzek hatékonyságát, eredményességét. A kártyarendszer előnyeit figyelembe véve a legolcsóbb eszköz egy jó várospolitikához.

 

Hogy készülnek a kampányok? Hogy dől el a választási programok tartalma? A programot kidolgozó csapat ismeri a települést, adott esetben még közvélemény kutatást is készíttetnek, ám mégis, nem dominálnak a politikamentes programpontok. A politikusok a helyi társadalom hangulatát, a trendeket, az érzékeny pontokat kiválóan érzik, ám törvényszerű, hogy a helyi közösség szociológia igényű ismerete hiányzik.

Vajon a szociális célra kiadott milliók a jövő humán erőforrásába való befektetésként hasznosulnak vagy a hazai borászatot támogattad? Valóban használják-e az új városi sportcsarnokot a környező településekről? Van-e erről pontos, naprakész információd? Szerintem nem. Szükséged lenne rá? Az igazság az, hogy az önkormányzatok apparátus és eszköz híján döntéseik eredményességét szinte alig tudják pontosan mérni, legyen szó szociális programokról, oktatási programokról, a turisztika vagy a tömegsport területén felhasznált adófizetői forrásokról.

Nemsokára az ajtódon dörömbölnek

Az információ és tudás alapú társadalom még nagyobb kihívást jelent a helyi politika számára. Kiemelt szerepe van már most is az e-gazdaságnak, mivel az önálló honlappal rendelkező cégek a helyi piacoktól több megrendelést kapnak, mint az e-gazdaságban lemaradó társaik. Ezek a cégek rövidesen igényelni fogják, hogy az önkormányzat szolgáltasson naprakész adatokat nekik, például demográfiáról, a helyi hatósági munka változásairól vagy, segítse őket egy az értékesítést elősegítő városkártya-rendszer bevezetésével.

Meglepetés: e-közösség

Az e-gazdaság azonban csak az egyik nagy szelet. Vár rád még egy meglepetés, ez pedig a helyi e-közösség kialakulása. Városvédők, klubok, egyesületek, akik részben neten kommunikálnak egymással, a honlapjukkal dolgoznak, chatelnek. Spontán alakulnak, ismerkednek, akciókat találnak ki, munkád adnak egymásnak, együtt mennek nyaralni. Na őket nem találod meg a közösségi házadban, nem tudod húszezer forintos buszköltség támogatással megnyerni őket, mert nem is tudod kik a tagjaik, nem is ismered őket. Szerintem egyet tehetsz: figyeled az e-közösség helyi trendjeit, igényeit és élére állsz a folyamatoknak. Minimum egy nagyon jó települési hírportállal.

Állj az élére!

Ezek a közösségek leírhatóak-e azokkal a fogalmakkal, amelyeket a kampány megbeszéléseteken szoktatok folytatni? Nem hiszem. Ahhoz, hogy információid legyenek a változásokról, adataid a közösségedről, be kell vezetned és használnod kell az infokommunikáció eszközeit. Több olyan várost ismerek, ahol a piac vagy a civil szféra kezdeményezett a helyi e-társadalom új intézményei kapcsán. Ezeknek a kezdeményezéseknek az élére kell állnod! Az információs társadalom létezése kétségtelenül összetett kihívást jelent a városvezetésnek, ám az e-politika eszközeinek kiépítése után valójában megkönnyíti a politika feladatait, hiszen új, naprakész adatokhoz, információkhoz jut olyan területeken, ahol eddig csak tapogatózott.

A kártyarendszer marketingje

Nagyon fontos, a marketing egyik vastörvénye, hogy az érintettek érdekeltség nélkül nem adnak információt. Ezt el kell fogadnod. A kártya használatára úgy tudod a legjobban rávenni a polgárokat, ha kedvezményeket, ajándékokat és egyéb akciókat kapcsolsz hozzá. Ez várhatóan kapacitás kihasználtságot javít, ám bevételt is csökkent. Lehet, hogy neked megéri ez a kieső bevétel azért cserébe, hogy a településed lakói végre anyagi előnyként is megélik lokálpatriotizmusokat. Egy négyfős család akár több ezer forintot is megtakaríthat egy hétvégén. Ám akár ki is lehet bújni a nagyobb „veszteség” alól, ha a kártya használatáért más, nagyon rosszul kihasznált önkormányzati intézmény látogatását adod cserébe vagy olyan helyszínt, ahol a fogyasztásból valamennyi iparűzési adóbevétel keletkezik. Ha jó városmarketinges vagy, akkor simán sikerülhet.

Szerintem a kártyahasználat közben szerzett „veszteség” örömteli jelenség. Örömteli, mert ezek az adatok jelentik jövőbeni értelmes munkád alapját. Nagyon fontos az is, hogy a kártya által generált adatok által lényegesen jobban és hamarabb láthatod a döntések, befektetések, kommunikációra költött közpénzek hatékonyságát, eredményességét. A döntések megalapozottsága által szerzett haszon pontosan nem mérhető, de az biztos, hogy ez az a pont, ahol a városkártya óriási hasznot generál.

Ha ilyen szemlélettel állsz a jövő (illetve a jelen) kihívásai elé, akkor az e-politika eszközeit hasznos beruházásnak fogod tekinteni. A kártyarendszer előnyeit figyelembe véve a legolcsóbb eszköz egy jó várospolitikához. Mivel kiváltásáért és évenkénti megújításáért ezerkétszáz és ezerötszáz forint közötti összeget el lehet kérni, ezért a rendszernek ez a része el is tartja magát. A kártyarendszer bevezetésének lépéseiről itt olvashatsz.

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://chipvaros.blog.hu/api/trackback/id/tr42592034

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása